lauantai 26. lokakuuta 2013

Syksy ja aasin kuolema


Syksy tuli ja vei minulta aasin.
Hän nukkui minun viereeni, kivut jäi siihen. Mitä muuta voisi sanoa.  Minun minimörköni on poissa. Tämän asian kanssa pitää rimpuilla nyt jonkin aikaa.

Muuten syksy tuo tullessaan talon eristämistä kylmältä, puita saa taas polttaa ja nukahtaa illalla tulen loimuun. Viimeiset persiljat ja porkkanat nostin maasta. Navetta vaatii omat syyspuuhansa, eläimet valmistautuvat ja kasvattavat karvaa ja villaa. Pakastimessa on kesällä kasvaneita lihoja ja marjoja.
Minun päiväni ovat vähän alavireisiä, nukun huonosti vaikka vauva vihdoin nukkuisi paremmin. Moni asia on muuttunut vuoden aikana, ja huomaan että yritän sopeutua, vaikka aina ei ehkä kannattaisikaan. Odotan ensi vuodesta parempaa.
Omavaraisuuteen oleellisemmin liittyy taas itse yksin tekeminen ja pärjääminen. Minun tarpeeni olla täysin sitoutumaton mihinkään toisen ihmisen tekemiseen on kova. Tahdon oppia ihan kaiken tekemään itse.
Oleellisin uusin asia minkä tahdon oppia on metsästys. Minulla on jäniskoira jonka kanssa voisin tehdä töitä, minä oppisin kyllä ja hän myös. Ensi vuonna tavoitteeni on suorittaa kortti ja aloittaa hiljalleen harrastusta. Vielä me lähdetään yhdessä metsälle, ja tuodaan saalistakin.

2 kommenttia:

  1. Minä pyydän anteeksi, että en ole käynyt täällä useammin. Ikä hidastaa ja kaikki pitää kuitenkin hoitaa. Tämähän on mielenkiintoisin blogi, johon olen tutustunut. Olen murheissani aasisi kuolemasta. Aikaisemmassa tekstissäsi mietit ihmisen tärkeyttä muille. Sinä ainakin olet tärkeä. Minulle riittää, kun olen aina valmis auttamaan ja helpottamaan ihmistä ja varsinkin eläintä hädässä.

    Vauva, mikä suloinen asia! Toivon sinulle hyviä tulevia päiviä ja asioiden helpottamista. Vaikka olenkin samanlainen itse tekemisen kanssa, kannattaisiko siitä joskus hellittää? : )

    VastaaPoista
  2. Voih...aasin kokoinen aukko sydämessä ei heti umpeudu. Voimia sinulle ja toivottavasti jaksat myös iloita hyvistä päivistä ja levätä kun siihen vain tulee mahdollisuus. Virtuaalihali vielä tähän iltaan....

    VastaaPoista